Search

Εικαστική έκθεση με τίτλο ''Unguided Tour'' @ ΜΑΡΤΙΝΟΣ


Ο Βασίλης Ζωγράφος, η Ειρήνη Μπαχλιτζανάκη και η Μαρία Οικονομοπούλου παρουσιάζουν στον εκθεσιακό χώρο του παλαιοπωλείου ΜΑΡΤΙΝΟΣ την έκθεση Unguided Tour, διερευνώντας μέσα από την συνύπαρξή τους μια εκδοχή του εικαστικού δημιουργού ως εν δυνάμει συλλέκτη αντικειμένων.

Αυτού του τύπου η αντιμετώπιση των αντικειμένων, αν και παραβλέπει συχνά την υλικότητα, το ιστορικό πλαίσιο,  την πρακτική  λειτουργία  και τη σχέση των αντικειμένων με τα αντίγραφά τους, δίνει έμφαση στην υπέρβαση της υποκειμενικότητας, προκειμένου να γίνουν προσεγγίσεις ανταλλαγής αξιών. Η πολιτισμική βιογραφία των αντικειμένων ξεπερνιέται ώστε και οι τρεις να συντονιστούν –και να συντονίσουν– μια περιήγηση  στη συλλογή χωρίς καθοδήγηση.

Τα ζωγραφικά αντικείμενα του Βασίλη Ζωγράφου, πολλά από τα οποία προέρχονται από τη συλλογή του παλαιοπωλείου, επιλέχτηκαν με βασικό κριτήριο την αισθητική απόλαυση που του είχαν ασκήσει. Πέρα όμως από την ιδιαιτερότητα ή τη μοναδικότητα που έχει ένα αντικείμενο, ο χρόνος της ίδιας της ζωγραφικής διαδικασίας παρέχει στο δημιουργό τη δυνατότητα να εστιάσει στην αρχική έμπνευση για την κατασκευή ενός αντικειμένου, κάνοντας ταυτόχρονα αντιληπτή και την αυτοτελή του οντότητα. Η ζωγραφική πλέον συλλογή που παρουσιάζεται, αναδεικνύει αλληγορίες και μεταφορές που κρύβουν τα αντικείμενα, δημιουργώντας έναν σχολιασμό σαν αυτόν που προσφέρει ένα βιβλίο ανοιγμένο σε όλες του τις σελίδες, μια ταυτόχρονη ανάγνωση που αναμφίβολα βοηθάει στην άσκηση ευαισθησίας, όπως και στην παραδοχή ότι τα αντικείμενα διευρύνουν κατά πολύ τα όρια του κόσμου.


Τα γλυπτά της Ειρήνης Μπαχλιτζανάκη, κατασκευές με ποικίλα, βιομηχανικά κυρίως υλικά, χαρακτηρίζονται τόσο από τις σημειολογικές τους παραλλαγές, όσο και από τη διαφοροποίηση που προκύπτει από την ένταξή τους σε διαφορετικό πλαίσιο. Τα έργα που παρουσιάζει στην έκθεση εμπνέονται από την έννοια της συλλογής, αλλά  και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που παρουσιάζει ο χώρος του παλαιοπωλείου, στον οποίο συνεκτίθενται αντικείμενα από διαφορετικές πολιτισμικές καταβολές και με διαφορετικές υλικότητες. Τα αντικείμενα της συλλογής, από τα σκυριανά κεντήματα μέχρι δυο καρέκλες από την  Ήπειρο γίνονται ερέθισμα για τη δημιουργία υβριδικών έργων που συνδυάζουν τον βιομηχανικό σχεδιασμό με  παραδοσιακούς  τρόπους παραγωγής διευρύνοντας την έννοια του τεχνουργήματος (craft) στην τέχνη. Οι αμφισημίες, αλλά και τα όρια ανάμεσα στο  διακοσμητικό και το design αποτελούν χαρακτηριστικά στοιχεία των έργων της.

Η Μαρία Οικονομοπούλου εμπνέεται από την πλούσια συλλογή των κεντημάτων που ανακάλυψε στον ΜΑΡΤΙΝΟ και ειδικότερα από τα σημάδια της φθοράς και της χρήσης στο χρόνο αλλά και από τη διαδικασία συντήρησής τους. Είναι η επιδιόρθωση σημάδι αγάπης και φροντίδας ή συνήθεια μιας  εποχής που η ένδεια επέβαλε; Είναι η  δημιουργική προσπάθεια ισάξια της πρωτογενούς παραγωγής ή σημάδι αδυναμίας και προσπάθεια συγκάλυψης του ελαττώματος; Κάνοντας έναν παραλληλισμό μεταξύ των προβληματισμών αυτών και των κοινωνικοοικονομικών εξελίξεων στην Ελλάδα η Οικονομοπούλου χρησιμοποιεί φύλλα της  εφημερίδας «Η Καθημερινή» από το 2009 έως σήμερα και με την τεχνική του κεντήματος, αντιγράφοντας μοτίβα και τρόπους επιδιορθώσεων που έχει δει στη συλλογή επεμβαίνει σε κείμενα που παρουσιάζουν δυσάρεστες ειδήσεις. Προσπαθεί με αυτόν τον τρόπο να εξισορροπήσει τα κακά νέα με στοιχεία πολιτισμού, σαν τον εξορκισμό του κακού που κυριαρχούσε στις κοινωνίες από όπου προέρχονται τα κεντήματα. 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ:

O Βασίλης Ζωγράφος γεννήθηκε στη Μυτιλήνη το 1965. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ως υπότροφος του Ολλανδικού Κράτους και του Ιδρύματος "Λίλιαν Βουδούρη", ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό τμήμα της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Groningen της Ολλανδίας. Επίσης είναι απόφοιτος του διατμηματικού μεταπτυχιακού προγράμματος της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ., "Προστασία, Συντήρηση και Αποκατάσταση ΄Έργων Τέχνης και Μηχανισμών". Από το 2002 έως το 2007 δίδασκε σχέδιο και ζωγραφική ως επισκέπτης καθηγητής στην École Régionale de Beaux Arts de St. Etienne. Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και οι πιο πρόσφατες ατομικές του εκθέσεις έγιναν στην Γενεύη (espace_L gallery, 2017), στην Αθήνα (Γκαλερί Ελευθερία Τσέλιου, 2015) και στην Θεσσαλονίκη (Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, 2012). Αυτόν τον καιρό ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.

H Ειρήνη Μπαχλιτζανάκη γεννήθηκε το 1984 στην Αθήνα. Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης στο UCL και Καλές Τέχνες στο Saint Martins και στο Chelsea College of Arts στο Λονδίνο. Μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιήσει δύο ατομικές εκθέσεις (γκαλερί Elika 2015,2018) και έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Παράλληλα με την καλλιτεχνική της πρακτική την ενδιαφέρει και η επιμέλεια εκθέσεων. Αυτό το διάστημα παρακολουθεί το τριετές μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Royal  Academy of Arts στο Λονδίνο.

Η Μαρία Οικονομοπούλου ζει και εργάζεται στο Rotterdam της Ολλανδίας από το 1985, όπου και σπούδασε γλυπτική με ειδίκευση τον δημόσιο χώρο, στην Ακαδημία Willem de Kooning (1988–1991).   Έχει πραγματοποιήσει  έργα για το δημόσιο χώρο της Ολλανδίας, όπως το "Temporary / Timeless" (Amsterdam 2013) και "Water Speaking” (Wilnis 2009) και έχει παρουσιάσει την δουλειά της σε ατομικές εκθέσεις στο Rotterdam (De Aanschouw, 2016) και στην Αθήνα (Ολλανδικό Ινστιτούτο, 2016). Συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις στο Βέλγιο, Ολλανδία, Ελλάδα, Μεξικό, Ισπανία, Τουρκία, Ρωσία, Νορβηγία, Αργεντινή και Κύπρο. Από το 2001 αναπτύσσει παράλληλα εικαστικές παρεμβάσεις, όπως το “Growing Interests” (Αθήνα 2009), “Spaces Between Us” (Μαδρίτη 2004), “Offer for Friends” (Rotterdam/Αθήνα 2003), μέσα από τις οποίες διερευνά την λειτουργία αυτόνομων, εύθραυστων έργων στο δημόσιο χώρο.

UNGUIDED TOUR

Βασίλης Ζωγράφος, Ειρήνη Μπαχλιτζανάκη, Μαρία Οικονομοπούλου
Παλαιοπωλείο ΜΑΡΤΙΝΟΣ, Πινδάρου 24, Κολωνάκι
Εγκαίνια: Πέμπτη, 7 Ιουνίου 2018, 7:00 μμ
Η έκθεση θα διαρκέσει έως το Σάββατο, 30 Ιουνίου 2018.
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-20:00.
www.martinosart.gr